Werk en ervaring

gebruik de links voor details, van projecten met een * zijn beoordelingen beschikbaar

Actueel

  • Full Time aan de slag, via Maandag, als Portfolio Manager, bij gem. A’dam, stadsdeel Nieuw West (2018 – heden)
  • Voor cursusinstituut LOI ben ik – in avond en weekend – docent (MS Office, vooral Geavanceerd Excel en Access), examinator (ITIL / IT-beheer), en ontwikkel ik cursusmateriaal (business & projectcontrol voor HBO Bedrijfskunde). (2004 – heden)

Voorafgaand

 

 

 

 

 

  • 2017/18: bij belastingadviseurs RSM, voor de Internationale Aangifte Praktijk, als manager PMO ingezet voor teambuilding, gestandaardiseerde werkwijzen en wat software (MS Access) ter ondersteuning van team-brede communicatie, project- / contract- / account management, en deadline bewaking & rapportages.
    En tegelijk natuurlijk ook zelf diverse accounts en aangifte-processen gemanaged.
  • 2017/18: samen met PRJCT CNTRLS (NL) en PCI (UK) een “hybrid” (deels on-line deels on-stage) cursus ontwikkelen en in de markt zetten voor  moderne, integrale projectbeheersing. Helaas afgebroken toen diverse grote klant-organisaties op hoog niveau besloten het met hun projectvoering over een andere boeg te gaan gooien.
  • 2016: Korte time-out
    – van langdurige mantelzorg, ziekte, scheiding etc herstellen
    – heroriëntatie werk/privé, hernieuwde keus voor business/project control / PMO vak
    – actief in vakgerichte LinkedIn groepen, vaktechnische opleidingen volgen
    – moderator: op LinkedIn een community  managen
    – sport: StairClimbing / Up-Running op semi-prof niveau, dagelijks trainen
    – hobby: als vakspecialist actief in internationaal forum, eigen website met veel (Engelstalige) tutorials, coaching
  • Persoonlijke en professionele ontwikkeling, nieuwe richtingen ontdekken, en kijken hoe ik het doe als beheerder van mijn eigen beleggingsfonds. Resultaat per eind 2015:
    wat gewonnen, wat verloren, veel geleerd over mezelf, over beleggen en over de wereld-economie en de samenhang van alles. Uiteindelijk lukt het wel maar levert het onvoldoende op, en is altijd alles in je eentje doen op een kamertje achter een PC ook niet je dat, zeker niet voor lange tijd. (2010 – 2015)
Vanuit Balance (detachering), later zelfstandig
  • Voor Gemeente Nijmegen*, afd. Openbare Ruimte, realiseerde ik een forse Projectbeheersing toepassing (MS Access) op het financiële systeem. Management, projectleiders en controllers kregen eenvoudig grip op zowel voortgang-en-planning als budget-en-besteding. Rapportages naar projecten, afdeling en gemeentebudget werden geautomatiseerd. Het betrof ca 500 actieve projecten waarvan jaarlijks ca 200 nieuw.
    Na oplevering aan gebruikers en beheerders heb ik het systeem zelf gebruikt om de aanwezige projectadministraties geheel op te schonen en te bewaken (controller-rol). In de latere jaren heb ik het systeem enkele malen fors aangepast als gevolg van nieuwe werkwijzen, nieuwe doelgroepen, gewijzigde rapportage stromen en grote veranderingen in de onderliggende IT-infrastructuur en beveiliging. (2009-2014)
Vanuit Balance (detachering)
  • Bij Hudson W&S was mijn taak het vinden van vacature-kandidaten in specialistische financiële of technische functies. (2012)
  • Bij BAM Verkeerstechniek* gingen bedrijfsonderdelen fuseren, moesten alle Administratieve Procedures worden herschreven en werd het bedrijfs-systeem volledig vervangen (door Metacom ERP). Ik heb er – samen met de toekomstige gebruikers – voor vrijwel alle bedrijfsprocessen zowel die procedures als de gebruikershandleidingen voor de bijhorende systeemfuncties gedefinieerd, en in detail beschreven. (2011)
  • Voor Gemeente Delft, afd. Openbare Werken startte ik met de vertaling van projectrapportages naar afdelingsrapportages, en naar op het gemeentebudget gerichte managementrapportages (controller). Tevens was ik adviseur voor het afdelingsmanagement, en voorzitter van enkele bijeenkomsten gericht op kwaliteitsverbetering. (2011)
  • Bij Balance (detachering) heb ik de Interne Organisatie en Procedures herzien en opnieuw vastgelegd, nodig na een reeks van reorganisaties en hun wens om aan te sluiten op diverse formele kwaliteitsnormen. (2010)
  • Voor de Balance Academy* realiseerde en presenteerde ik de opleiding projectbeheersing voor beginnende controllers. (2010-2011)
  • Voor enkele gemeenten creëerde ik voor hun projectleiders en financials een opleidingsdag en schreef ik een uitgebreide reader over het vak van (project)controller. (2010)
  • Voor NRG Pallas heb ik – als sparring partner voor de projectcontroller – bijgedragen aan het projectplan voor de nieuwe medische reactor (Petten, 2010).
  • Bij Gemeente Rotterdam, IngenieursBureau* (1200 man) startte ik als leidinggevende over drie teams: organisatieadvies, secretariaten en project- en bedrijfsadministratie Milieu. Nadat ik mijn opvolger had aangesteld voor het Milieu team kon ik twee grote teams project- en bedrijfsadministratie voor de Stadse activiteiten aan mijn portefeuille toevoegen. Met de collega die de project- en bedrijfsadministraties voor Havens en Grote Projecten onder z’n vleugels had vormden we het managementteam voor het Bedrijfsbureau (100 man).(2007/08)
Eerst zelfstandig, later vanuit Balance (detachering)
  • Bij Prorail, afd. Nieuwbouw*, tijdens een periode van grootschalige bedrijfsomwenteling heb ik de afdelingscontrol opgezet ‘boven op’ de al aanwezige projecten organisatie. Daarbij was het ook zaak dat de rapportage systematiek en tools steeds bleven aansluiten op de voortdurende veranderingen. (t/m 2006)
Vanuit NS en verder
  • Vanuit NS volgde ik diens rechtsopvolgers in de Telecom (NS Telecom, Telfort, BT) met rollen in geavanceerd MS-Office gebruik waar nog geen bedrijfssoftware op de markt beschikbaar was, in systeemintegratie (toen die software wel op de markt kwam), in bedrijfseconomisch managementadvies m.b.t. grote investeringen, in leiding geven aan een control- en administratie team en in financiële control over de Noord-Europese nieuwbouw organisatie. (1994-2002)
  • Voor CVI – het automatiseringsbedrijf van NS – coachte ik de technisch specialisten tot functionele ontwerpers en klantadviseurs, en gaf ik leiding (tot 30 pers) aan de ontwikkeling van de Reisinformatie Systemen, waaronder OV 9292. (1990/94)
Vanuit KPMG
  • Vanuit de Organisatieadvies-tak van KPMG was ik als hoofddocent en cursusontwikkelaar betrokken bij de oprichting van ISIS – gespecialiseerd in trainingen voor IT specialisten, later verkocht aan Schouten & Nelissen. Tevens was ik – voor de Nat. Ziekenhuis Raad – ontwerper van een systeem voor alle niet-financiële functies voor instellingen in de Geestelijke Gehandicaptenzorg. Voor het toenmalige GAK ontwikkelde ik met collega’s een management-opleiding systeembeheer, ter ondersteuning van de complete decentralisatie van de ondersteunende IT functies. (1985/90)

Vooraf

  • Ik begon als docent bij de Koninklijke Marine, de inhoud varieerde van rekenen tot (toegepaste) wiskunde, het niveau van pre-LTS tot post-HBO. (1984/85)
  • Mijn studie betrof Natuurkunde met Informatica en Bedrijfseconomie, de afstudeeronderwerpen lagen vooral in milieurichting (computersimulaties m.b.t. windenergie, nucleaire veiligheid, rekenmodellen aan afscherming van verkeersgeluid).

Privé

  • Als deel van mijn hobby (3D vormgeving, animatie en rendering) neem ik deel aan internationale expertiseforums, en ontwikkelde ik een Engelstalige website* waarin de toepassing van dergelijke geavanceerde software in detail wordt uitgelegd aan mede-hobbyisten en professionals op intermediair en expert niveau. Regelmatig worden nieuwe tutorials toegevoegd. En uiteraard is er een aparte website voor het etaleren van mijn eigen werkstukken, maar dat terzijde. (1996 – heden)
  • Voor goede doelen organisatie Ayubowan ontwierp en bouwde ik een zeer flexibele MS-Access database voor alle soorten contacten en alle soorten verbanden tussen die contacten. Ik schreef de handleiding en ik verricht nog steeds kleine aanpassingen aan het systeem. (2010 – heden)
  • Voor vereniging HCC (150.000 leden, 30 afdelingen) ontwierp ik nieuwe processen voor de verdeling van de financiën, en was ik 10 jaar lang voorzitter van een grote afdeling (ca 15.000 leden). Parallel daaraan gaf ik ruim 15 jaar presentaties en demo’s door het hele land over toepassingen van 3D (“hobby-marketing”). (1998-2010)