Koninklijke Marine (1984/85)

« Later Eerder »

Docent en Cursusontwikkelaar Wiskunde en Toepassingen

Inhoud

  • Bij de Marine vakopleiding voor ervaren professionals (“Operationele School”) besluit de docent om als wethouder een politieke carrière te kiezen. Hij is de enige docent toegepaste wiskunde, die het werk al 20 jaar doet, en alle ervaring en routine in het hoofd heeft. Ofwel: geen expliciete lesplannen, voor buitenstaanders onduidelijk en mogelijk verouderd materiaal, niet helder welk materiaal voor welke klas bestemd was, noem maar op…
  • En over twee maanden staan de eerste cursisten voor de deur, dus of ik hier trek in heb als / i.p.v. militaire dienst. En die is – voor mensen met een technische studie en informatica – toch onvermijdelijk.

Taken en Verantwoordelijkheden

  • Bedenken, opzetten en aanbieden van opleidingen toegepaste wiskunde, statistiek, en basis  mechanica & elektronica. Dan moet je dus iets snappen van én de marine,  én van didactiek, én van wiskunde. Voor mij alle drie een zwart gat, zie “Gestudeerd”. De rest begrijp ik wel. Met twee maanden voorsprong op al je klassen leer je zo snel inwerken. Het niveau varieert, van absolute basis (matrozen met één jaar LTS schilderen) tot HBO’ers die voor een vervolg komen – en dus bij aanvang al meer wisten dan ik ooit geleerd had.
  • Je staat alleen voor de klas, de cursisten zijn professionals, en hun carrière en toekomstig inkomen hangt af van hun scores op de examens. Examens bij mij, en ook die later in hun studie waarbij ze ‘mijn’ opleiding als achtergrond nodig hebben. Varende professionals zijn praktijkmensen, geen studiegerichte theoretici. Voor hen is de gehele opleiding een grote bron van stress. Dat geeft dus ook de verantwoordelijkheid voor de mensen zelf, en hun toekomst. En gezien die toekomst, zijn concessies aan de inhoud en de kwaliteit volstrekt geen optie.

Resultaten

  • Alle opleidingen succesvol opgezet, gedocumenteerd, afgehandeld enzovoort. En uiteindelijk het gehele vakgebied overgedragen aan een vaste kracht als opvolger. Daar is wel een adjuct-directeur van een middelbare school met marine-achtergrond voor nodig.
  • De echte complimenten komen uit onverwachte hoek. Na jaren ontmoet je één van je cursisten, die verder kon studeren na mijn ‘voorzet’. “Het was loodzwaar, eigenlijk niet te doen, een jaar lang tot diep in elke nacht worstelen met de stof. Maar in het vervolg bleek dat het eigenlijk niet eens zwaar genoeg geweest was.” Dan heb ik het dus precies goed gedaan.

Met mijn mentor uit die tijd ben ik levenslang bevriend gebleven. Dat zijn ook resultaten die tellen.

« Later Eerder »